EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT: EX-SITU LEARNING IMPROVING NATURAL RESOURCES ANALYSIS SKILLS STUDENTS
Keywords:
Ex-situ odel, ESD, Natural Resource, Mount PenanggunganAbstract
The ex-situ Model is the experimental part of ESD education. It involves bringing objects or sites into the classroom for learning. This paper reports on a test of an ex-situ learning model using environmental cases from Mount Penanggungan, East Java, Indonesia, to enhance students' natural resource analysis skills. This study uses a non-equivalent pre-test-post-test control group design with 64 7th-grade students from SMPN 2 Trawas in Mojokerto, East Java, as research subjects. The research uses natural resource tests as instruments. There are preliminary tests for normality and homogeneity in the data analysis stage. This research performed paired and independent sample t-tests to evaluate and compare the capabilities of natural resource analysis. The study found that ex-situ learning improved students' natural resource analysis skills at SMPN 2 Trawas.
References
Anggreni. (2017). Experiental Learning (Pembelajaran Berbasis Mengalami). At-Thulab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1 (2), 186-199.
Arum, D. R. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Studi Kasus Berbantuan Modul Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Chemistry in Education, 3 (2).
Baniarti, I., & Hermanto, F. (2022). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPS di SMPN 2 Kemusu Boyolali. Jurnal Pembelajaran IPS, 4 (2), 90-101.
Fitria, A. N., Purnomo, A., & Ginanjar, A. (2019). Pemanfaatan Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar IPS kelas VII SMP Negeri 2 Ambarawa. Sosiolium.
Hisbullah, H. (2021). Upaya Pengkondisian Kelas Untuk Mendisiplinkan Siswa Dalam Pembelajaran. Tadrib, 7 (2), 139-152.
Kolb, D. (2014). Experiential Learning. New Jersey: Person Education.
Kristyanto, R. D. (2020). Kegiatan Mountaineering di Gunung Penanggungan Fenomena Para Pendaki Mendaki Gunung Penanggungan Jalur Desa Tumiajeng. Repository.unair.ac.id.
Malawi, I., & Kandarwati, A. (2017). Pembelajaran Tematik (Konsep dan Aplikasi). Magetan: CV. AE Grafika.
Manafe, Y. Y., & Marzoan. (2017). Pembelajaran Inovatif dengan Pendekatan Experiental Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama. Seminar Nasional Pendidikan IPA, 2.
Marthinu, E., & Ndiroh. (2017). Pengaruh Experiental Learning dan Pengetahuan Pembangunan Berkelanjutan Terhadap Berpikir Analitik Masalah Lingkungan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Lingkungan dan Pembangunan, 18 9020, 38-53.
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 5 (2), 130-138.
Nachrawe, M. (2017). Sumber Belajar Lingkungan Dalam Pembelajaran IPS di SMPN 1 Kusan Hulu Kabupaten Tanah Bumbu. Socius: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial, 6 (2).
Nopitasari, A. (2012). Pengaruh Metode Student Created Case Studies disertai Media Gambar Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas X SMA Negeri 1 MOjolaban Sukojarjo. Pendidikan Biologi, 4 (3), 100-110.
Nugraha, I. K. (2022). Lingkungan sebagai Media Pembelajaran IPS SMP Negeri 9 Denpasar Bali. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran.
Pujaningtyas, S. W., Kartakusumah, B., & Lathifah, Z. K. (2019). Penerapan Model Experiental Learning Pada Sekolag Alam Untuk Menciptakan Pembelajaran yang Menyenangkan. Tadbir Muwahhid, 3 (10, 40-52.
Putra, E. S. (2019). Model Pendekatan Reflective Inquiry Berbasis Lingkungan Sebagai Sumber Belajar Pendidikan IPS. Edukasi, 7 (2), 43-56.
Rahma, A. A. (2020). Potensi Sumber Daya Alam dalam Mengembangkan Sektor Pariwisata di Indonesia. Jurnal Nasional Pariwisata, 12 (1), 1-8.
Rufaida, H. (2017). Menumbuhkan Sikap Multikultural Melalui Internalisasi Nilai-Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran IPS. Sosio Didakta: Social Science Education Journal, 4 (1), 14-24.
Segara, N. B. (2022). Potensi Geohistoris Gunung Penanggungan Sebagai Wahana Education For Sustainable Development. Klaten: Lakeisha.